donderdag 8 december 2016

Vertrouwen

Ik weet niet wat het woord van het jaar 2016 gaat worden.
Trumpisme lijkt me nog het meest duurzaam van het lijstje.
Ik weet wel wat het woord van deze week was.
Vertrouwen.
Het was Jan Terlouw die er bij velen een snaar mee wist te raken.
Het touwtje door de brievenbus.
Vertrouwen in de politici, die er voor moeten zorgen dat ze het vertrouwen wekken.
Maar lijkt een issue als het klimaatprobleem niet veel te groot om aan de politiek toe te vertrouwen?
Het was mooi om te zien hoe vaardig zo iemand de boodschap over weet te brengen en heoveel reacties hij hiermee losmaakt.
Het gaat wel ergens over.
Vertrouwen was ook een woord dat herhaaldelijk klonk bij het concert vorige week van Domestica in de Laurenskerk. We hadden meer dan ooit de ruimte opgezocht en daarmee risico's genomen in het samenspel. Daarmee maken we het onszelf niet makkelijk, maar uit de reacties van het publiek bleek dat dat ook wat opleverde. Dan doe je dat graag. Maar op basis van het vertrouwen in je medespelers.
We hebben het er niet vaak over, maar vertrouwen is een belangrijke basisvoorwaarde voor muziekmaken.
Vertrouwen in elkaar en vertrouwen in de ander.
Vertrouwen in de dirigent.
Vertrouwen in je orkestcollega's.
Zo mochten we deze week ook weer het vertrouwen in een nieuwe collega  uitspreken.
Er was voor de vacature van solo-cellist een auditie uitgeschreven en het is een van de gegadigden gelukt het vertrouwen van de meeste commissieleden te winnen.
Daarmee spreken we uit dat we verwachten dat hij de komende jaren goed zal presteren en past binnen de cultuur van ons orkest.
Dat kun je door middel van zo'n proefspel niet helemaal voorspellen, dus volgen er meestal na enkele maanden nog een of meer beoordelingen, maar zo'n keus hoeft gelukkig zelden worden bijgesteld.
Het was al weer een tijd geleden dat ik deel uit maakte van zo'n proefspelcommissie, maar ik vond het interessant om te merken waarop je zo iemand beoordeelt. Door welke criteria anderen, die over het algemeen ook zeer goed speelden, zijn afgevallen. Daarover later misschien nog een keer.
Wanneer onze nieuwe collega in het orkest te horen is, weet ik niet, maar zijn naam is Alberto Casadei, een nog jonge Italiaan. Voor de nieuwsgierigen is hij op youtube te bewonderen:
Of anders wat moderner en in het gezelschap van een charmante schone.

Wie deze week al wel in het orkest debuteert is onze nieuwe solo-altist Roman Spitzer.
Een mooi programma met Yannick, op vrijdag en zondag met het gloednieuwe pianoconcert van Abrahamsen, voor wie vertrouwen heeft in de hedendaagse muziek.
Voor de wat conservatievere luisteraars en de liefhebbers van spectaculaire Russische symfonieën is de zaterdagavond misschien beter. Dan legt Yannick uit waarom de Vierde van Sjostakovitsj zo'n uniek meesterwerk is voordat het stuk na de pauze wordt uitgevoerd.
Een aanrader

2 opmerkingen:

  1. Ik heb altijd een band gevoeld met Shos-4. Eigenlijk met de 15-e wat mij betreft zijn mooiste symphonie. En volgens mij denkt het RphO er ook zo over, want hoewel het werk eigenlijk zelden wordt gespeeld, heeft het Rpho het met 7 verschillende dirigenten uitgevoerd de laatste 25 jaar. De eerste door mij gevolgde uitvoering was in november 1993 met de onnavolgbare Rus Rozhdestvensky. Dat concert maakte destijds zo'n enorme indruk op mij, dat het een onuitwisbare referentie is geworden. Geen enkele andere dirigent heeft hem hierin geëvenaard naar mijn idee. Haitink niet (1996) Gergiev niet (diverse malen) Maxim Shostakovich niet (de zoon van; viel in voor Gergiev tijdens 11-9-2001. Sir Mark Elder maakte enige jaren geleden veel indruk (als altijd) maar ook hij haalde het niveau van de oude Rozh niet. En hoewel de uitvoering van Yannick (ben zowel vrijdag- als zaterdagavond geweest) van onnavolgbaar niveau was, miste ik toch iets van de klasse van Rozhdestvensky. Nikolai Alexeev kwam in 2006 nog het dichtstbij. Bij wat? Laten we zeggen: authenticiteit. Ik zou het niet anders weten.
    De oude Rozh.....hij heeft meerdere memorabele concerten gedaan met het RphO. (Ook met het Residentieorkest, waar hij veel heeft opgenomen) Ik herinner me bijv. de eerste symphonie van Schnittke en ook de door hem samengestelde suite "Dode Zielen" eveneens van Schnittke. Wat een feest was dat zeg! Op geen enkele cd te vinden. Wel als bonus op de schitterende dvd "Notes Interdites" over het muziekleven in de Stalinistische tijd. Buitengewoon aanbevolen! Ik kreeg hem toevallig voor Sinterklaas, na enig speurwerk van mijn vriendin. Mijn grootste wens is dat eindelijk het radio-verleden van het RphO eens ontsloten wordt. Hier moeten grote parels in zitten....waaronder Shos-4 met Rozhdestvensky.
    Bedankt voor je fantastische blogs

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De concerten met Roshdestvenski staan ook nog vers in mijn herinnering. Het was de eerste keer dat ik Sjos 4 speelde en niemand heeft de ironie van het stuk beter naar voren gebracht dan hij. Was ook de beste productie die ik ooit met hem speelde. Dank voor de reactie en de waarderende woorden. En we gaan zeker binnenkort met het radioverleden aan de slag.

      Verwijderen