vrijdag 2 september 2011

Esthetisch?

Partituren van grote meesterwerken zijn er om tot klinken gebracht te worden.
De schoonheid komt via de oren.
Maar er zijn ook partituren die de ogen laten genieten.

Ik had ooit het plan een van de muren van mijn studentenkamer te behangen met de mooiste bladzijden muziek. Het is er nooit van gekomen, zoals het met de meeste plannen gaat.
Maar de laatste bladzijde van Mahler 9 was een belangrijke kandidaat. 
Kijk en geniet!

Overigens trof ik op zoek naar deze pagina op internet een intrigerende blog over de symfonie:

Met Conlon speelde ik ooit Mahler 8 in Rotterdam, Bernstein heb ik met Mahler 9 in Amsterdam meegemaakt: een van mijn meest indrukwekkende concertervaringen. 

En laten we hopen op een gepaste lange stilte na het slotaccoord, volgende week.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten