zaterdag 11 september 2010

Voluit op het orgel

Binnen het thema 'Resurrection' van het Gergiev Festival neemt De Laurenskerk als locatie natuurlijk een bijzondere plaats in. Als oudste gebouw van Rotterdam, zo hoorde ik gisteren, en in 1940 als eenzame baken in een leegte van weggebombardeerde huizen.
De Laurenskerk was dinsdag de locatie voor een bijzonder Festival-concert, waarin onder meer bassisten uit Rotterdams Philharmonisch en Residentie Orkest, broederlijk verenigd, het Dies Irae van Oestvolskaja vertolkten, een compositie voor acht bassen en doodskist. Ik wil de symboliek hiervan in deze voor de culturele sector onheilspellende tijden niet teveel benadrukken.

De Laurenskerk fungeerde de zondag daarvoor tijdens een jeugdvoorstelling van het Festival als een van de hoofdrollen, samen met Loetje en de afwezige en onvindbare Dingeman. Een sprekende rol voor dirigent Wim Steinmann, die voor de gelegenheid een pak met gaten aangemeten kreeg. Rondom die kerk, die nog rechtop stond, gingen we met de kinderen in de zaal weer een stad bouwen. Maar de verwoesting, het bombardement, was hun ook niet bespaard gebleven. Want de voorstelling opent met een sirene en het geluid van naderende vliegtuigen.

Een andere muzikale uitwerking van die ramp hoorde ik gisteren, bij de opening van de permanente tentoonstelling in de Laurenskerk. In aanwezigheid van kroonprins en burgemeester liet Hayo Boerema zijn orgel loeien, sputteren, piepen, ronken en leeglopen zoals ik dat nog niet eerder heb mogen meemaken. 'Voluit op het orgel', om de woorden van Ab Klink te gebruiken. Wij zaten als strijkers van Domestica, na het spelen van wat Hellendaal, op een podium onder hem en kregen van de regisseur de opdracht een voor een op te staan en met afschuw naar een punt in de verte te kijken. Een eenvoudig maar zeer effectief dramatisch middel, zo bleek uit reacties van verschillende toehoorders. Alsof het bombardement daar echt plaats vond!

Van de tentoonstelling heb ik nog niet veel gezien, maar die zal zeker de moeite waard zijn.
En Hayo zien we weer in onze serie Lof & Lust in november. Dan kan hij weer voluit op het orgel. Met andere muziek weliswaar en op een van de andere mooie orgels die de kerk rijk is.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten