dinsdag 7 september 2010

Thuis

`Thuis` is niet alleen de plek waar je woont, of opgegroeid bent, maar soms ook waar het vertrouwd aanvoelt.

Dat gevoel van 'thuis' had ik de afgelopen dagen ook met Valery Gergiev.
Hij was er maar een paar dagen, en het was niet meer dan een jaar geleden dat we met hem gewerkt hadden, maar toch realiseer je je dan wat je dat jaar gemist hebt.
In mijn zeventien jaar bij het Rotterdams Philharmonisch heb ik voor Yannick nooit een andere chef-dirigent meegemaakt. Ben als het ware als RPhO-musicus met hem opgegroeid, en dat gaat ergens toch in je genen zitten. En het zit ook nog ergens in de genen van het orkest.
De klank was er aan het begin van de eerste repetitie meteen weer. Wonderlijk hoe zoiets gebeurt, want veel bewegingen maakt Gergiev niet. Hij lijkt inmiddels nog spaarzamer, efficiënter te zijn geworden, ook in de dingen die hij zegt. 'Just follow the line'. 'More character, more personality in the sound'. Met een paar opmerkingen en zijn unieke lichaamstaal zet hij een interpretaties neer waar je 'u' tegen zegt.
En waar ik me thuis bij voel.
En ik kreeg de indruk dat Gergiev dat gevoel deelde, dat hij herkende wat we in de loop der jaren hebben opgebouwd.

Dat zal vast ook met Yannick gaan gebeuren. Helaas moet ik zijn Tweede Mahler deze week missen. Ik ben vooral benieuwd hoe die aan de Champs-Elysées gaat klinken, waar zondag onze nieuwe RPhO-serie wordt geopend. Een 'tweede huis' voor ons in Parijs. Ook niet gek.

Zelf zit ik deze week bij het Onafhankelijk Toneel, waar we de produktie van Le Vin Herbé hernemen, na een succesvolle reeks in juni. Maandag was weer de eerste repetitie en weerzien met alle betrokkenen.
En ook dat voelde wel een beetje als thuiskomen. Thuiskomen in een productie en een stuk muziek, wat het verdient om nog vaak te worden uitgevoerd!
Voor geïnteresseerden staat een mooi filmpje met beelden van de voorstelling op de site van het Onafhankelijk Toneel (www.ot-rotterdam.nl)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten