maandag 25 oktober 2010

Componerende koningen

Er wordt weleens gespeculeerd over de mening van onze vorstin over de plannen voor de buiten-proportionele bezuigingen in de kunstsector. Zij geeft met enige regelmaat blijk van haar liefde voor de kunst en heeft zelf als beeldhouwster ook een directe ervaring met het maken van kunst. De klassieke muziek was waarschijnlijk meer het terrein van haar man, maar we hebben haar toch ook wel bij concerten van het Rotterdams Philharmonisch gezien en mogen ook af en toe bij staatsbezoeken acte de présence geven.
Cultuur blijkt een prima bijdrage te kunnen leveren in het onderhouden en verbeteren van de internationale contacten. De taal van kunst is internationaal en gaat, in de beste gevallen, rechtstreeks naar het gevoel en de diepere menselijke ervaringen. Dat lijkt ver verwijderd van politiek en staatszaken, maar zou het misschien niet moeten zijn.

Dat er binnen koninklijke families ook muziek gecomponeerd wordt is waarschijnlijk niet meer of nog niet van deze tijd. In Engeland maakt Prins Charles zich vooral druk over architectuur maar hij speelt ook cello. Zou hij weleens een stuk van een verre voorganger van zijn moeder gespeeld hebben?
Ik heb nooit geweten dat Hendrik de Achtste, die van die vrouwen, ook componeerde, maar kwam het tegen bij het zoeken naar repertoire voor de komende Lof&Lust. Op 3 november gaan we met Domestica weer de Laurenskerk in voor een nieuwe aflevering met de veroordeling van Thomas Moore als verhaal. Ruurt de Maesschalck zal de Engelse humanist spelen (www.domesticarotterdam.nl). Ook toen al waren er twijfels, al dan niet terecht, aan kwaliteit en vooringenomenheid van rechters......
Het publiek mag overigens mee-oordelen. Hoewel de kans dat Moore zijn doodstraf ontloopt niet groot is.

Over de gedragingen van het Nederlandse koningshuis mogen we ook  meer en meer ons oordeel vellen, na het bekijken van weer een televisie-serie op de publiek omroep. Nu over de Lockheed-affaire. Je vraagt je af wat er werkelijk van waar is. Maar zeer overtuigend vond ik de rol van Joop den Uyl, in alle mogelijk details. Inclusief het huishouden. Joop Keesmaat kruipt helemaal in die rol. En stond in september nog als Tasso met ons in de Laurenskerk. Een acteur om te koesteren.

Overigens ben ik van mening dat het MCO behouden moet blijven.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten